Utbyggnad av laddinfrastruktur för tunga fordon behöver snabbas upp

Foto: Adobe stock

Tillverkare av batterielektriska lastbilar uppger att lastbilarna är färdigutvecklade och redo för försäljning, men infrastrukturen för laddning behöver byggas ut i snabb takt om det ska finnas en realistisk chans att nå 2030-målen gällande utsläpp av koldioxid från tunga fordon.

Laddare som används för lastbilar är omkring sju gånger kraftfullare än laddare avsedda för elbilar, vilket ger en effekt på upp till 3,5 MW, vilket drastiskt minskar laddningstiden för de stora batterier som krävs för att ge tunga fordon tillräcklig räckvidd. Enligt fordonstillverkaren Daimler truck finns idag omkring 600 laddare för tunga fordon i Europa, vilket kan sättas i relation till de 35 000 som behöver vara på plats för att nå utsläppsmålet för 2030 enligt lastbilstillverkaren. Utsläppsmålet för 2030 innebär att koldioxidutsläppen från tunga fordon ska minskas med 45 procent i jämförelse med 2019 års nivåer.

Lastbilstillverkaren Scania konstaterar att den så kallade AFIR-förordningen finns på plats med krav på att laddstationer för tunga fordon med en minimieffekt på 350 kW måste installeras var 60:e kilometer längs det transeuropeiska transportnätets (TEN-T) stomnät, och var 100:e kilometer på det övergripande TEN-T-nätet från 2025 och framåt med fullständig nättäckning år 2030. Det är dock inte lastbilstillverkarnas ansvar att stå för denna utbyggnad och dessutom behöver elnätet stärkas på många platser för att kunna leverera tillräcklig effekt.

En positiv aspekt är att arbetet med standardisering av ”megawattladdare” förhoppningsvis snart kan slutföras. Lastbilstillverkarna konstaterar att det inte är mer europeisk reglering som behövs utan snabb implementering i medlemsstaterna. Däremot finns ett önskemål om att exempelvis minska tidsåtgången vid tillståndsprocesser på nationell nivå.

Källa: Europe needs 35 thousand public megawatt chargers for electric trucks by 2030, says industry - Euractiv