Riskanalys av automatlarm i fordon 2028

Foto: Mostphotos

Trafikanalys uppskattar att det kommer att finnas 793 650–853 867 personbilar och lätta lastbilar med icke fungerande automatlarm (eCall) 2028 då 2G/3G släcks ner. Med fungerande eCall skulle dessa kunna reducera antal omkomna och allvarlig skadade med 1–4 respektive 10–32 under perioden 2028–2032.

Läs/ladda ner publikation

Trafikanalys har bistått Transportstyrelsen med en analys av trafiksäkerhetsrisker med nedsläckningen 2028 av 2G/3G-nät för automatlarm i fordon (112 eCall). Skattningar av risker görs för alla M1 och N1 fordon med 2G/3G eCall 2028-2032, varav 51-55 procent faller under det europeiska regelverket för eCall (EU 2015/758).

Bedömningen vilar på antaganden i tidigare nytto- och kostnadsanalyser om icke validerade effektsamband mellan automatlarm, responstider och skador. För att undersöka traditionella antaganden om sådana samband gjordes en analys av uppgifter om räddningstjänstens insatser 2022–2023. Analysen visade inte på några fördelar med automatlarm.

Generellt saknas det evidensbaserade undersökningar av tidigare antagna effektsamband. Det gjordes nytto- och kostnadsanalyser av möjliga konsekvenser innan EU införde krav på eCall 2018. Uppföljning och utvärdering har dock uteblivit. Trafikanalys bedömning är därför att det finns goda skäl till fortsatt utredning och forskning på området.