Kinesiska biltillverkare satsar på hybridbilar för att undvika tullar
EU:s tullar på batterielektriska bilar som införts för att skydda sin egna bilindustri från billig kinesisk import gäller inte hybridbilar. Kinesiska elbilstillverkare väntas därför öka produktionen av hybridbilar. Vissa biltillverkare väntas även flytta produktion från Kina till EU för att undvika de höga tullarna.
EU införde tullar på upp till 45,3 procent på kinesiska batterielektriska bilar i slutet av oktober. Enligt kommissionen infördes tullarna för att motverka orättvisa kinesiska subventioner som ökat deras produktionskapacitet med tre miljoner elbilar årligen.
Kina är numera världens största exportör av bilar, inte minst tack vare sin dominans inom elbilssegmentet. Överproduktionen i Kina i kombination med tullar på 100 procent i USA och Kanada riktade mot kinesiskt tillverkade elbilar medför att EU blir en uppenbar mottagare av kinesiska elbilar.
Stora kinesiska biltillverkare kan göra insteg på den europeiska plug-in-hybridmarknaden med prisvärda bilar som idag domineras av europeiska och japanska biltillverkare. Kinesiska biltillverkare med egna fabriker i EU planerar också för ökad produktion av både batterielektriska fordon och hybrider.
Källa: China automakers pivot to hybrids for Europe to counter EV tariffs – Euractiv