Exporten av begagnade personbilar under 2024

Exporten av begagnade personbilar minskade något under 2024 jämfört med 2023, men exporten är likväl kvar på en hög nivå. Utvecklingen ser dock olika ut för olika drivmedel. Exporten av bensin- och dieselbilar minskade under 2024 vilket förklaras av ett minskat utbud av relativt nya (0–5 år), begagnade, personbilar. Exporten av laddbara bilar har i stället ökat under 2024 jämfört med 2023.
Läs/ladda ner publikationer
Det gäller framför allt exporten av elbilar som ökade med 75 procent under 2024. Exporten av elbilar och laddhybrider är så pass omfattande att den har en betydande påverkan på tillväxttakten av laddbara bilar i trafik.
Drygt 60 procent av de exporterade bilarna var max fem år gamla, vilket är en avsevärd förändring jämfört med för tio år sedan då majoriteten av de exporterade bilarna var äldre än 15 år. Under 2024 var också det totala antalet avregistrerade personbilar högre än antalet nyregistrerade personbilar, vilket aldrig har skett tidigare.
Den lågt värderade kronan, tillsammans med en alltmer internationell marknad för begagnade personbilar, har till stor del bidragit till de senaste årens höga export. Den låga kronkursen kan dock inte förklara all export, framför allt inte den av elbilar där andra faktorer tycks vara mer avgörande, till exempel ett stort utbud av begagnade elbilar eller en hög efterfrågan i andra länder.
Vi har även kunnat se att många av de exporterade personbilarna har varit leasingbilar innan de blev exporterade. I och med att privatleasing har varit en vanlig ägandeform för elbilar kan det sannolikt ha påverkat exporten av elbilar.
För bensin- och dieselbilarna har den höga exporten, i kombination med ett lågt antal nyregistrerade fordon, inneburit att ålderskompositionen för bilar i trafik har förändrats snabbt. Utbudet av begagnade, men relativt nya, bensin- och dieselbilar har minskat och är nu tämligen begränsat, framför allt för dieselbilarna. För den kundgrupp som är intresserad av en relativt ny bil blir därmed alternativen få. Med ett bristande utbud finns egentligen bara två tillgängliga alternativ, att antingen köpa en äldre bil eftersom det finns ett större utbud av dessa, eller att välja en ny bil.
Vi har tidigare kunnat se att privatpersoner i första hand köper eller leasar bensinbilar eller elbilar, och i viss utsträckning elhybrider, när de väljer en ny bil. Den omfattande exporten av begagnade personbilar kan därför nu även komma att påverka antalet nyregistrerade bilar genom att det bristande utbudet av relativt nya begagnade bilar sannolikt styr bilköpare mot nybilsköp i stället för ett köp av en begagnad bil.