Elektrifierade fordon i Sverige – en analys av laddbara fordon över tid och geografi

Foto: Mostphotos

Den svenska vägfordonsflottan genomgår en omfattande omställning mot elektrifiering, där fossila bränslen ersätts av eldrift. Trafikanalys har fått i uppdrag att uppdatera sina tidigare analyser och fördjupa kunskapen om denna utveckling, med fokus på laddbara fordon och deras spridning.

Läs/ladda ner publikation

Privatleasing och laddbara personbilar

Tidigare har privatleasing varit en viktig drivkraft för ökningen av laddbara personbilar, men detta har förändrats sedan 2023. Högre räntor och borttagen bonus för elbilar har gjort att privatleasade elbilar har blivit dyrare, vilket har lett till att fler återgått till leasing av bensinbilar. Nybilsförsäljningen visar en svag nedgång i andelen elbilar, medan laddhybrider har blivit något vanligare. Sammantaget var andelen nyregistrerade laddbara personbilar 56 procent första tre kvartalen 2024, att jämföra med 58 procent 2023. Geografiskt har laddbara bilar spridit sig till alla svenska kommuner, men de är fortfarande främst koncentrerade till storstäder. Landsbygden har i regel en äldre fordonsflotta, vilket fördröjer omställningen i dessa områden.

Når fordonen alla grupper av hushåll?

Vi kan konstatera att de faktorer som 2020 förklarade vilka hushåll som väljer en elbil till stora delar är desamma 2022. Faktorerna högre inkomst, boende i villa eller bostadsrätt och hushåll med en övervikt av män är alla positivt förknippade med både köp och leasing. Specifikt för elbilshushåll är att de finns i områden med en relativt högutbildad befolkning och där svensk bakgrund är vanligt förekommande. Både de hushåll som köper och leasar har ofta en bil sedan tidigare.

Lätta och tunga lastbilar

Andelen eldrivna lätta lastbilar har ökat kraftigt sedan 2021, även om tillväxten har avtagit under 2024. Dessa fordon är mestadels koncentrerade till samma områden som laddbara personbilar, de saknas dock fortfarande helt i vissa kommuner. För tunga lastbilar har elektrifieringen varit långsam, men andelen nyregistrerade tunga eldrivna lastbilar har vuxit till cirka sex procent 2024. Denna ökning beror delvis på introduktionen av en försöksverksamhet för el eller gasdrivna lättare tunga lastbilar som får köras med B-körkort. Eftersom majoriteten av alla lätta och tunga lastbilar ägs av ett företag är fordonet inte alltid registrerad i den del av Sverige som det används, vilket gör det svårt att fastställa exakt hur dessa fordon används geografiskt.

Bussflottan

Elektrifieringen av bussar har fortsatt, särskilt inom stadsbussegmentet där nästan alla nyregistreringar nu är eldrivna. Däremot är det få eldrivna regionbussar på marknaden, vilket begränsar tillväxten i segmentet. Elektrifieringen är starkt kopplad till offentlig upphandling, vilket kan skapa variationer i registreringsstatistiken mellan åren.

Även om omställningen till eldrivna fordon fortsatt gör framsteg, krävs åtgärder för att säkerställa en bredare spridning av elfordon, särskilt till landsbygd och mindre tätorter, samt för att motverka kostnadsbarriärer för hushåll och företag.

Rapporten "Elektrifierade fordon i Sverige – en analys av laddbara fordon över tid och geografi" har tagits fram på uppdrag av regeringen. Tillsammans med rapporten ”Storskalig elektrifiering av transportsektorn – ett kunskapsunderlag”, belyser de utvecklingen av elfordon i Sverige samt viktiga frågor att beakta för omställningen till ett elektrifierat transportsystem.