Yttrande över PM Nya krav på bunkerspecifikationen och nytt svavelkontrollområde

Trafikanalys instämmer i förslaget om nya krav på bunkerspecifikationen och nytt svavelkontrollområde i Medelhavet.
Läs/ladda ner publikation
Begränsade effekter för Sveriges del
Trafikanalys instämmer i bedömningen att kostnaderna för fartyg med svensk hemvist blir begränsade, eftersom de flesta fartyg med svensk hemvist redan är anpassade för svavelkontrollområdena i Östersjön och Nordsjön. Likaså att utfärdande och tillhandahållande av bunkerspecifikation ombord på fartyget medför en marginell administrativ börda för rederier och företag.
Trafikanalys kan konstatera att sjötransporterna mellan hamnar i Medelhavet och svenska hamnar är relativt liten. Mängden lossat gods i svenska hamnar som hade Grekland, Italien eller Spanien som avsändarland utgjorde år 2023 knappt 2 procent av den samlade lossade godsvolymen i svenska hamnar. Flödena åt andra hållet visar att även mängden lastat gods i Sverige som hade Grekland, Italien eller Spanien som mottagarland var drygt 2 procent. Det stödjer bedömningen att kostnaderna för Sveriges del torde bli begränsade.
Trafikanalys ser positivt på att ett nytt svavelkontrollområde i Medelhavet bedöms medföra minskade mängder försurande svavel och svavelnedsläpp från fartyg på Medelhavet även i övriga Europa inklusive Skandinavien.