Trafikanalys yttrande över promemorian Slopad stämpelskatt vid inteckning i skepp

Foto: Mostphotos

Trafikanalys ser goda skäl att slopa stämpelskatten för att gynna det svenska fartygsregistrets konkurrenskraft och därigenom även främja svensk sjöfart. Trafikanalys har inga invändningar mot de författningsförändringar som föreslås.

Läs/ladda ner yttrande

Remissvar
Publicerad:  12 december 2024

I promemorians konsekvensanalys framhålls att förslaget, trots att det har en begränsad påverkan på företagens totala kostnadsmassa, kan leda till att nya företag väljer att registrera sina skepp i det svenska fartygsregistret. Trafikanalys delar den uppfattningen och vill därtill framhålla att förändringen också har ett värde genom att motverka fortsatt utflaggning av fartyg ur det svenska registret (Trafikanalys, Svensk sjöfarts internatio­nella konkurrenssituation 2024, Rapport 2024:11). Trafikanalys anser att värdet av svenskflaggade fartyg ur såväl ett beredskaps- som ett kompetensförsörjnings­perspektiv, skulle kunna ha givits mer uppmärksamhet i konsekvensanalysen. Ett svenskflaggat fartyg seglar under svensk lag och kan disponeras av Sverige i kris och krig på ett sätt som vi inte kan räkna med för andra svenskkontrollerade fartyg eller andra fartyg som återkommande anlöper våra hamnar.

En stor majoritet, cirka 85 procent, av de ombordanställda på svenskregistrerade handelsfartyg är svenska medborgare (Trafikanalys statistik, Fartyg 2023 – svenska och utländska fartyg i svensk regi. Tabell 20.2.) Fler svenskregistrerade fartyg innebär med viss säkerhet fler svenska ombordanställda. Även det är väsentligt ur ett beredskaps­perspektiv, liksom för det svenska sjöfartsklustrets kompetensförsörjning.