Svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation 2024
Återhämtningen för svensk sjöfart efter pandemin verkar ha stannat av under det senaste året. Det märks genom färre anlöp till hamnar, färre passagerare och mindre mängder hanterat gods. Det visar Trafikanalys rapport om den svenska sjöfartens internationella konkurrenssituation.
Läs/ladda ner publikation
Trafikanalys publicerar årligen en analys av svensk sjöfarts internationella konkurrenssituation, där sjöfartens och sjöfartspolitikens utveckling följs och framtida utvecklingsmöjligheter beskrivs.
- Återhämtningen för sjöfarten efter pandemin verkar ha stannat av under 2023 och de första tre kvartalen av 2024, säger utredare Gunnar Eriksson, ansvarig för årets rapport.
Antalet anlöp till svenska hamnar minskade, godstransporterna blev färre och antalet passagerare sjönk. Under 2023 minskade även den svenska fartygsflottan och sysselsättningen inom svensk sjöfart. En positiv utveckling är dock det ökade antalet sökande till kvalificerade sjöfartsutbildningar vid de svenska sjöfartshögskolorna.
I år har en särskild analys av hur EU:s klimatpaket kommer att påverka sjöfarten genomförts.
- I år har EU:s klimatpaket märkts för sjöfarten genom att utsläpp från fartyg fasas in i EU:s utsläppshandelssystem. Under 2025 blir också EU:s nya regelverk för drivmedelskvalitet styrande. Vår bedömning är att dessa nya regelverk kommer att öka kostnaderna för sjöfarten, men inte i någon betydande omfattning påverka konkurrenssituationen mellan olika trafikslag, säger Gunnar Eriksson.
EU:s klimatpaket kommer att påverka konkurrensen mellan fartyg och rederier. Moderna, energieffektiva fartyg kommer att gynnas framför äldre tonnage, särskilt de som kan drivas med LNG eller alternativa drivmedel.
EU:s reglering av infrastruktur för landström i hamnar, tillsammans med övriga delar av EU:s klimatpaket, kommer att göra el till en viktig del av sjöfartens framtida energiförsörjning. Alla fartyg kommer inte nödvändigtvis att bli helt elektrifierade, men landström kommer att stå för en växande del av sjöfartens framtida energiförsörjning.