Yttrande över Naturvårdsverkets förslag till författningsförändringar om fluorerade växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen

Naturvårdsverket lämnar i skrivelsen ett stort antal förslag på författningsändringar till följd av revideringarna av EU:s förordningar om fluorerade växthusgaser och ozonnedbrytande ämnen. Då Sverige har en skyldighet att anpassa nationell lagstiftning till de nya EU-förordningarna beskrivs alternativa lösningar endast i ett fåtal fall och konsekvenserna av förslagen beskrivs översiktligt och främst kvalitativt. Trafikanalys fokuserar yttrandet på de delar som berör transportområdet.
Läs/ladda ner publikation
Trafikanalys synpunkter
En samlad konsekvensutredning har tagits fram för samtliga författningsförslag, vilket innebär att de bedömda konsekvenserna för enskilda förslag blir svåra att utläsa. En mera grundlig beskrivning av problembilden kopplad till respektive förslagsområde hade underlättat bedömningen av förslagen. Exempelvis i form av antalet överträdelser och vad de innebär i form av klimatskadliga utsläpp samt vilka sanktionsavgifter som är förknippade med dessa överträdelser. För de förslag där Sverige har ett eget handlingsutrymme hade det varit värdefullt om nyttan av förslagen tydligare vägts mot kostnaderna. Exempel på sådana förslag är särkrav på förebyggande åtgärder vid arbete med mobil utrustning och organisation av tillsynsarbetet.
Naturvårdsverket föreslår att Transportstyrelsen tar över tillsynsansvaret för luftfartyg och tåg, vilket idag åligger den kommunala nämnden. Trafikanalys delar Naturvårdsverkets bedömning att det kan vara lämpligt att en statlig myndighet får ett samlat tillsynsansvar för fartyg, luftfartyg och tåg, men saknar en djupare analys av frågan. Skrivelsen innehåller ingen information om antalet företag och andra aktörer som berörs av den här förändringen och inte heller någon beskrivning och beräkning av förslagets effekter på kostnader och intäkter för berörda aktörer.