Storskalig elektrifiering av transportsektorn - ett kunskapsunderlag

Foto:Mostphotos

Elektrifieringen av transportsystemet kommer att innebära ett större behov av samverkan mellan energi- och transportsystem. Traditionellt har dessa system varit separerade, något som nu kommer att förändras. I ett kunskapsunderlag lyfter Trafikanalys fram flera tänkbara konsekvenser och frågor som kan uppstå vid en storskalig elektrifiering av transportsektorn. 

Antalet elfordon i trafik fortsätter att öka, däremot ser vi en viss inbromsning för nyregistrerade elfordon. Även om elektrifieringen av personbilsflottan har tappat tempo så bedömer vi att nedgången är temporär. Den stora utmaningen fram till 2045 kommer att ligga i elektrifiering av tunga vägfordon och att väsentligt öka elektrifieringen av sjö- och luftfart. Särskilda styrmedel för att främja elektrifiering inom sjö- och luftfart kan behövas.

En storskalig elektrifiering av transportsektorn kommer att innebära att transporterna av flytande drivmedel minskar kraftigt. Det kan innebära minskade intäkter för till exempel rederier, hamnar och Sjöfartsverket. Även godstransportarbetets utveckling i övrigt kan påverkas då elektrifieringen kan öka vägtrafikens konkurrenskraft.

I vissa glesbebyggda områden med hög grad av hemmaladdning kan kundunderlaget till drivmedelsstationer minska och svårigheter uppstå för övrig service till exempel i form av paketutlämning, livsmedelsförsäljning och övriga tjänster för fordon.

Sverige kommer att behöva fördubbla sin produktion av el men transportsektorn står för en mindre del av det ökande behovet. Transportsektorns elförsörjning blir dock en del av elförsörjningen i hela samhället. Det innebär bland annat att prioriteringar av transportsektorns elanvändning i krissituationer till skillnad mot tidigare nu måste vägas mot andra behov i samhället. Energin som finns lagrad i fordonsbatterier kan bli en resurs för hela samhället, till exempel vid längre strömavbrott.

Trafikanalys har också analyserat hur elektrifieringen påverkar de transportpolitiska målen och kan konstatera att det för hänsynsmålet har positiva effekter medan det för tillgängligheten i transportsystemet är mer svårbedömt.

Rapporten ”Storskalig elektrifiering av transportsektorn – ett kunskapsunderlag” har tagits fram på uppdrag av regeringen. Tillsammans med rapporten "Elektrifierade fordon i Sverige – en analys av laddbara fordon över tid och geografi", belyser de utvecklingen av elfordon i Sverige samt viktiga frågor att beakta för omställningen till ett elektrifierat transportsystem.