Svar på remiss om förslag till föreskrifter om uppgifter till energistatistiken

""

Trafikanalys har beretts tillfälle att lämna synpunkter på Energimyndighetens förslag till föreskrifter om uppgifter till energistatistiken. Trafikanalys svarar på remissen med följande utgångspunkter:

Läs/ladda ned yttrandet

  • Trafikanalys är statistikansvarig myndighet för ett näraliggande ämnesområde
  • Trafikanalys har behov av vissa underlag för vår egen statistikproduktion, t ex avseende vår återkommande varuflödesundersökning
  • Trafikanalys använder energistatistik för analyser, uppföljning av transportpolitiska mål och utredningar.

Med utgångspunkt i ovanstående roller har i remissvaret särskilt fokus lagts på undersökningarna Oljeleveranser – kommunvis redovisning, EN0109, Kvartalsvis bränslestatistik och statistik om trädbränsle-, torv- och avfallspriser, EN0106 och EN0307 samt Leveranser av fordonsgas, EN0120.

Förslag till föreskrifter om Oljeleveranser – kommunvis redovisning, EN0109

Trafikanalys använder kommunala oljeleveranser som ett underlag i produktionen av Trafikanalys statistikprodukt Varuflödesundersökningen (VFU). Om ändringarna ska träda i kraft redan till undersökningsår 2024 från och med kalenderår 2025 kommer det att påverka kommande VFU 2025. Om vi förstått det rätt kommer de bränsleleveranser som rapporteras idag per kommun, till samtliga brukarkategorier utom till vägtransporter, inte länge behöva rapporteras av uppgiftslämnarna. De årliga bränsleleveranserna per kommun kommer istället att modellberäknas utifrån EN0107 (månatlig bränsle-, gas- och lagerstatistik) i kombination med information från företagsregistret för att sedan kunna användas i vidarebearbetningsprodukten Kommunal och regional energistatistik (KRE). Trafikanalys behöver totala leveranser per kommun från raffinaderier och partihandel med bränslen. Trafikanalys har inte kunnat utläsa hur kvaliteten kommer att påverkas av modellberäkningarna och hur det påverkar Trafikanalys möjligheter att använda uppgifterna för den officiella statistiken. Trafikanalys har däremot via samtal med Energimyndigheten fått mer information om hur modellberäkningarna är tänkta att gå till. Enligt Energimyndigheten bedöms skattningarna per kommun bli minst lika bra som om informationen hade samlats in från uppgiftslämnarna. Det kan komma att bli en viss nivåskillnad i skattningarna som påverkar jämförbarheten över tid, det är inte planerat att räkna tillbaka tidserien per kommun. Trafikanalys har med den tillkommande informationen inte skäl att ifrågasätta den nya metoden som baseras på modellskattningar istället för direktinsamling. Vi tycker det är positivt om uppgiftslämnarbördan kan minska utan att kvaliteten försämras.  

Vi använder följande varukoder i VFU, och det är positivt att varukoderna föreslås bli oförändrade.

Vara i EN0109

VFU varukod

Bensin

Flytande raffinerade petroleumprodukter, t ex bensin eldningsolja och spillolja                                                             

Diesel

Flytande raffinerade petroleumprodukter, t ex bensin eldningsolja och spillolja                                                             

E85/ED95   

Etanol

EO1   

Flytande raffinerade petroleumprodukter, t ex bensin eldningsolja och spillolja                                                             

FAME

FAME

HVO

FAME

EO2-6

Flytande raffinerade petroleumprodukter, t ex bensin eldningsolja och spillolja                                                             

Förslag till föreskrifter om Kvartalsvis bränslestatistik och statistik om trädbränsle-, torv- och avfallspriser, EN0106 och EN0307

Denna statistik föreslås utökas med bland annat lagerhållning och import/införsel per avsändarland fördelat på olika typer av bränslen som används bland industriföretag och energiproducenter. Statistiken används inte av Trafikanalys idag, men med tillägget skulle data eventuellt kunna användas i Trafikanalys Varuflödesundersökning (VFU) för att bättre beskriva importflöden av avfall och annan råvara för förbränning och energiproduktion som idag inte täcks in i målpopulationen för VFU.

Det är väldigt mycket detaljer som ska fyllas i. Det står att Energimyndigheten har kartlagt administrativa källor som alternativ till att samla in uppgifterna för detta ändamål och har inte hittat något underlag som kan ersätta denna insamling. Trafikanalys undrar om det gäller variabler som samlats in sedan tidigare eller bara det som tillkommer? Det skulle vara värdefullt att veta vilka alternativa datakällor som studerats och varför dessa inte kunde användas, t.ex. om det saknades tillräckligt med detaljer eller om det finns andra orsaker. Datakällor för tillförsel/import/leveranser skulle kunna vara andra undersökningar, såsom Utrikeshandel, materialflödes- och avfallsstatistik från SCB och Naturvårdsverket.

Förslag till föreskrifter om Kvartalsvis bränslestatistik och statistik om trädbränsle-, torv- och avfallspriser, EN0106 och EN0307

Trafikanalys ställer sig positiva till en utökning av innehållet till att även omfatta leveranser av vätgas. Det skulle ge en mer komplett bild av fordonsgasmarknaden i Sverige samt hur leveranser till slutkonsument och tankställen fördelar sig geografiskt. Det har betydelse för analyser av omställningen av transportsektorn och för att analysera tillgången till alternativa fossilfria bränslen.

Om föreskrifterna utvidgas till att inkludera vätgas kan det vara en fördel att byta namn från handelsbegreppet ”fordonsgas” till ”gaser för fordonsdrift”.

Fordonsgas ingår inte i EN0109 och ingår därmed heller inte i VFU. Fordonsgasen har andra avsändare, energibolag (inklusive kommunala) som inte ingår i dagens VFU:s population, men som eventuellt skulle kunna ingå i framtida varuflödesundersökningar.

Övriga synpunkter

I konsekvensanalysen hänvisas under rubriken Alternativa lösningar på flera ställen till ”administrativa källor”. Det som avses tycks ibland vara registerdata, och ibland insamlade data som inhämtats i andra undersökningar. Vi föreslår att begreppen registerdata och andra alternativa datakällor används i stället.

Ikraftträdande bör ändras till år 2025 i stället för 2024. Gäller Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2024:X) om skyldighet att lämna uppgifter till statistik om elpriser och elavtal och Statens energimyndighets föreskrifter (STEMFS 2024:X) om skyldighet att lämna uppgifter till statistik om gaspriser och gasavtal.