Trafikverkets styrning för utvecklad infomationshantering

Foto: Mostphotos

Förseningar och kostnadsöverskridanden präglar många infrastrukturprojekt. Ändå har Trafikverket återkommande kritiserats för bristfällig uppföljning och analys av dessa utfall. På uppdrag av Trafikanalys har VTI undersökt Trafikverkets organisation och styrning av myndighetens verksamhetsutveckling som möjliga rotorsaker till de bestående bristerna gällande informationstillgång.  

Frågan har aktualiserats efter en tidigare kartläggning av Trafikverkets systemstöd för kostnadskontroll, inom ramen för Trafikanalys uppdrag att granska Trafikverkets arbete för bättre kostnadskontroll. Kartläggningen, som också genomfördes av VTI, visade att Trafikverket bedriver ett omfattande förändringsarbete inom detta område, men att även utvecklingsprojekten som ska bidra till ökad kostnadskontroll präglas av förseningar, fördyrningar och överskattade nyttor.  

I studien, som bygger på intervjuer med representanter för Trafikverkets utvecklingsportföljer, finner rapportförfattarna att Trafikverkets verksamhetsutveckling har präglats av svag styrning när det gäller prioriteringar mellan myndighetens många mål. Handlingsutrymmet att nedprioritera gemensamma nyttigheter, såsom bättre informationshantering för kostnadskontroll, har därmed varit stort.

Från och med 2024 har Trafikverket dock tydliggjort sina mål och prioriteringar och en ekonomisk åtstramning av verksamhetsutvecklingen har inletts. Enligt rapportförfattarna har det lett till ökad samordning och tydligare prioriteringar, samtidigt som det riskerar att begränsa utvecklingen av informationshanteringen och kostnadskontrollen.  

Sammantaget framstår det, enligt VTI, som att verksamhetsutveckling kopplat till gemensam informationshantering och kostnadskontroll prioriteras lägre än ett flertal andra målområden, även om det pågår många aktiviteter inom detta område.