Konsekvenser av omprövning av infrastrukturinvesteringar

WSP har på uppdrag av Trafikanalys genomfört en studie av hur regional och kommunal planering, och i förekommande fall näringslivets planering, påverkas av omprövning av transportinfrastrukturinvesteringar.
De tre fallstudierna som genomförts inom uppdraget visar samtliga att omprövningsbesluten inte har resulterat i signifikanta direkta investeringskostnader för varken kommuner, regioner eller näringslivsaktörer. Många aktörer pekar däremot på att de i varierande mån lägger ner tid och personalresurser på planerings- och påverkansarbete i relation till investeringsobjekten. Det är inte säkert att allt detta arbete kan räknas som att det "går till spillo" med anledning av omprövningar, eftersom vissa delar kan fortsätta vara relevanta om objektet blir av, och kanske även oavsett.
Kommunernas återhållsamhet med investeringar och tendens att inte ”överplanera” sina projekt i relation till objekten kan tyda på en medvetenhet eller vana att hantera osäkerheter inom infrastrukturplanering. Detta visar på ett ansvarsfullt förhållningssätt där onödiga risker undviks. Även om omprövningar har begränsade direkta negativa effekter för kommuner och regioner så finns det potentiella samordningsvinster om dessa aktörer planerar effektivt tillsammans med Trafikverket.
Intervjuer som genomförts inom fallstudierna visar att omprövning leder till planeringsosäkerhet för kommunala och regionala aktörer. Detta kan skapa en "död hand" på kommunal och regional planering som innebär att det blir svårt att planera lokala projekt innan det står klart om infrastrukturinvesteringen blir av eller inte. Det framkommer att sådan planeringsosäkerhet kan påverka både markanvändning och utveckling i bredare bemärkelse, inklusive kommuners och regioners attraktivitetkraft gentemot näringslivet. Långa perioder av osäkerhet kan exempelvis försvåra utbyggnad av bostäder och verksamhetsmark och kan leda till att mindre effektiva lösningar genomförs. Det kan också göra att framtida nyttor förskjuts eller uteblir.
För att skapa så goda förutsättningar som möjligt för kommuner och regioner att anpassa sin planering efter omprövningsbeslut krävs hög transparens och tydlig information från regeringen och Trafikverket. Flera aktörer upplever bristande motiveringar till varför objekt omprövas, försenas eller tas bort. Tydligare kommunikativa rutiner och bättre konsekvensanalyser efterfrågas för att aktörer ska kunna planera bättre och hantera externa avtal och kontrakt, alternativa åtgärder och fortsatt planering. Det har framkommit att det är särskilt viktigt för många kommuner att ha information om kommunens framtida förutsättningar gällande transportinfrastrukturen i deras kontakt med näringslivet för att kunna attrahera nya etableringar till området och erbjuda befintliga verksamheter möjligheter att expandera.
Här hittar du hela rapporten.
(Författarna ansvarar för rapportens innehåll och slutsatser)