Granskning av Trafikverkets byggstartsförslag 2024

Foto: Mostphotos

Trafikanalys har granskat underlaget för de större infrastrukturprojekt som Trafikverket föreslår ska få börja byggas de närmsta åren. En sammanfattande slutsats efter granskningen är att ungefär samma brister som konstaterats vid tidigare års granskningar kvarstår.

Läs/ladda ner publikation här

Rapport 2024:8
Publicerad:  17 oktober 2024

Trafikverket föreslår att 16 nya namngivna objekt ges tillstånd att börja byggas år 2025–2027 och att 8 nya namngivna objekt ska godkännas för att förberedas för byggstart år 2028–2030.

Trafikanalys har granskat Trafikverkets underlag för dessa totalt 24 objekt. Trafikanalys har undersökt om Trafikverket har levererat enligt sina direktiv, om förslaget är transparent och tydligt, samt om redovisningen och underlaget är aktuellt och tillgängligt. Syftet med granskningen är att för regeringen peka på risker och osäkerheter i redovisningen som kan vara värda att undersöka mer specifikt.

Sammanfattningsvis kan Trafikanalys konstatera att Trafikverkets redovisning är lik tidigare byggstartsförslag och flera av de brister som vi tidigare har påpekat kvarstår. Några av de viktigaste resultaten av vår granskning kan sammanfattas i följande punkter.

Underlagen är aktuella men innehåller avvikelser från riktlinjer

Underlagen för objekten är högst 3 år gamla, vilket Trafikanalys bedömer är rimligt aktuellt. Underlagen baseras dock inte på de allra senast gällande modellerna och schablonvärdena, vilket Trafikverket dock har rimliga förklaringar till. Däremot saknas i flera fall lagakraftvunna planer, vilket medför en osäkerhet gällande om och när byggstart kan ske.

Den samhällsekonomiska lönsamheten saknas i beskrivning av måluppfyllelse

Transportpolitikens övergripande mål är att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Den samhällsekonomiska effektiviteten påverkas i hög grad av objektens lönsamhet. Trafikverket fokuserar i sin redovisning av måluppfyllelsen på funktionsmålet och hänsynsmålet, och redovisar bara i viss utsträckning objektens samhällsekonomiska lönsamhet och effekter på den samhällsekonomiska effektiviteten.

Höga risker i flera objekt

Trafikverket har olika ambitionsnivå i sin kostnads- och riskanalys, beroende på hur långt objekten har kommit i sin planering. I några fall har objekten en ökad risk jämfört med objektens tidigare skeden.  Trafikanalys identifierar vissa oklarheter rörande kalkylriskerna. Det är också otydligt vilka risker som är kalkylerade och vilka som är tilldelade, vilket minskar transparensen.

Bristande tydlighet och transparens i den kronologiska redovisningen

I regeringens direktiv till Trafikverket framgår att de sedan två år tillbaka ska redovisa den kronologiska kostnadsutvecklingen för de objekt som ingår i förslaget. Det råder i vissa fall stora svårigheter att följa denna kronologiska redovisning, i hög grad beroende på att Trafikverket inte redovisar den bedömda objektskostnaden i respektive led.