E-handelns effekter på persontransporter

Handlar online med kreditkort Foto:Mostphotos

Trafikanalys har låtit genomföra ett projekt om hur personer reser dagar med e-handelsaktiviteter jämfört med dagar utan, samt var i förhållande till hemmet som man hämtar e-handlade varor. Detta för att öka kunskapen om e-handelns effekter på transportsystemet.

Läs/ladda ner publikation

I projektet analyseras individers resmönster med speciellt fokus på e-handel. Det görs kompletterande analyser av data som samlades in i forskningsprojektet ”Resmönster kopplat till e-handel för identifiering av fungerande klimatomställningsåtgärder” (genomfört av Lunds universitet och konsultföretaget Trivector 2021–2023, finansierat av Energimyndigheten).

Analyser har genomförts kring hur man reser dagar med e-handelsaktiviteter jämfört med dagar utan, samt var, i förhållande till hemmet, som man hämtar e-handlade varor.

Rapporten belyser följande frågeställningar:

  • Reser man mer/mindre dagar där man har e-handelsaktiviteter?
  • Var, i relation till sitt hem, genomför man e-handelsaktiviteter?

Dessutom förs ett resonemang om hur framtida studier kan läggas upp för att öka förståelsen för hur effekter av e-handel kan förstås.

Huvudsakliga resultat

  • Det är fler individer som reser kortare sträckor de dagar de har e-handelsaktiviteter utanför hemmet jämfört med dagar de inte har det.
  • Resultatet indikerar vidare att kollektivtrafik till en högre grad väljs bort e-handelsdagar.
  • I genomsnitt är det fågelvägen 8,8 km mellan hem och platser där man hämtar e-handlade varor. Personer som bor i centralort hämtar e-handlade varor närmare sitt hem än vad man gör i tätorter.

Projektet har genomförts av Trivector Traffic AB under våren och sommaren 2024.